Terug naar mijn projecten

JEX urenregistratie

  • JEX (2023)
  • Belangrijkste ontwerpbeslissingen:

    • • Consistentie in het platform voor statussen en bijbehorende kleuren
    • • Terug naar eenvoud. Rekening houden met uitzonderingen, zorgen dat het werkt, maar houd focus op de meest voorkomende situaties.
    • • In plaats van alle informatie altijd tonen is ervoor gekozen om in bepaalde schermen te werken met tabjes. Doe je nooit iets met planning of met speciale kostenplaatsen, dan word je daar ook niet mee geconfronteerd. Jij bepaalt wat je nodig hebt.
    • • Inzicht in wijzigingen. In een oogopslag kunnen zien dat de opdrachtgever registraties heeft aangepast. Zo hoef je geen registratiebriefjes naast elkaar te leggen, je ziet direct dat er registraties gewijzigd zijn
    • • Focus. Je kunt een voor een de registratiebriefjes langs gaan en je ziet direct wat je voortgang is. Eerst werd er per persoon 1 kaartje links getoond, of er nou 1 of 20 plaatsingen waren. Dit was verwarrend en de status viel niet goed af te lezen. Door elke plaatsing een eigen kaartje te geven kun je daadwerkelijk statussen bijhouden en de lijst met taken afwerken.

Impressie ontwerpproces (iteraties/uitprobeersels e.d.)

Stappen ontwerpproces

De stappen die hier benoemd zijn, gelden voor zowel het volledige stuk urenregistratie als kostenregistratie. Beide projecten volgden om en nabij hetzelfde stappenplan omdat beide items van de grond af zijn opgebouwd.

  • • Functionaliteiten en wensen input vergaren van business analysten
  • • Valideren wensen met stakeholders. Losse feedback opvragen ook.
  • • Inzichten in de klantreis uitwerken met UX Research
  • • Eerste papieren schetsen maken
  • • Schetsen digitaal uitwerken. Hierbij gebruik makend van zowel bestaande als nieuw te bouwen design system componenten.
  • • Schetsen valideren met product owner er business analysten
  • • Projectreviews houden met interne stakeholders. Hier ontwerpen valideren met stakeholders en feedback meenemen in iteratie.
  • • Wederom itereren en valideren. Product owner er business analysten komen tussendoor nog met extra features.
  • • Nieuwe features in gevalideerd ontwerp verwerken
  • • Na meerdere interne validatierondes de overdracht doen richting developers
  • • Na bouwen, met gebruikers testen of er functionaliteiten missen en of alles helder is (te begrijpen)
  • • Nieuwe iteraties op ontwerp uitwerken. Meerdere scenario's en versies worden uitgewerkt om door middel van uitgebreide clickable prototypes te testen met gebruikers i.s.m. UX Research.
  • • Input van gebruikers samen met UX Research aanbevelingen en inzichten distilleren
  • • Aan de hand van gedane validatie een volgende iteratie maken om voor te leggen aan stakeholders. Nu vallen ontwerpkeuzes te onderbouwen. Deze sessie is meer informerend, minder validerend.
  • • Wederom de uitwerking overdragen aan developers
  • • Gedurende de bouw controleren of alles gebouwd wordt zoals gewenst

De focus bij dit project lag op de volgende punten:

  • • Gebruikersinput verzamelen
  • • Basisfunctionaliteiten opbouwen
  • • Herstructurering van informatie
  • • Usability testing
  • • Stakeholder management
  • • Visual design